Welkom in Palawan

12 maart 2017 - El Nido, Filipijnen

Welkom in Palawan, het eiland waar we nu zijn en volgens Westerse begrippen is dit eiland zeker bijzonder! Warm water is een uitzondering, waar wifi alleuk streepjes geeft maar niet werkt, westerse wc’s zijn overal te vinden maar dan zonder wcbril en het water uit de kraan stinkt naar rotte eieren. We love it! Haha, nu klinken wij misschien raar, maar ondanks deze dingen heeft het eiland zoveel meer om van te houden. Hier kom ik straks op: nu eerst naar onze duikcursus.

Voor degene die Guus of mij misschien niet zo goed kennen leek het ons leuk om even uit te leggen waarom ik alle blogs schrijf en niet Guus. Stel dat iemand ons de vraag stelt: Hoe was jullie duikcursus? Guus zijn antwoord zou zijn: ‘was vet, echt heel vet!’. Kort maar krachtig. Mijn antwoord zou zijn: ‘de eerste dag vond ik het echt super eng voor de eerste duik. Echt doodsbang was ik. Toen hebben we bij de eerste duik al gelijk Nemo visjes en Dory visjes gezien etc etc….’ 15 minuten verder en dan zijn we misschien net bij dag 2 van de duikcursus aangekomen. Voor jullie de korte samenvatting van de duikcursus haha: Guus vond alles vanaf moment 1 super vet, ik had echt doodangsten, ik heb echt een nieuwe kant van mezelf leren kennen, wist niet dat ik zo bang kon zijn. Ik weigerde hieraan toe te geven en nu kan ik volmondig zeggen: het is echt SUPER vet. We hebben al wrakken gezien en zelfs een schildpad en het is echt een compleet andere wereld. Onze theorie hebben we met 100% score gehaald, nerdies!! De mensen bij de duikcursus waren super aardig en onze instructeur was echt super grappig. Het is echt het totaal plaatje, zoveel vissen, het koraal, de gebaren naar elkaar onder water, boten die boven je voorbij schieten. We hebben de duikcursus in Puerto Galera gehaald, de foto’s staan er ook op. Er staan trouwens in elke map nieuwe foto’s!

Na onze tijd in Puerto Galera zijn we terug naar Manila gegaan, om verder te vliegen naar Puerto Princesa. Alles wat nu verder vertelt gaat worden gaat over het eiland Palawan. Als iemand na de verhalen nog niet overtuigd is dat de voordelen groter zijn dan de ‘nadelen’ gaan we graag met die persoon persoonlijk in gesprek en weet ik zeker dat ook die persoon te overtuigen is . In Puerto Princesa hebben we wat rustiger aangedaan, heel veel gegeten op plekjes waar geen andere toeristen komen en hier zijn we weer gaan touren met een scooter. We zijn ook bij een gevangenis geweest. Hier werken de gevangenen  op een mega boerderij zonder muren en kun je, nadat je je hebt aangemeld in het logboek zonder verdere controle naar binnen. Hier zitten dieven tot moordenaars en alles ertussenin. Heel bizar. Ook zijn we naar de Underwaterriver in Sabang geweest. Dit is een rivier die door een grottenstelsel gaat. Hier hebben we geen foto’s van dus als jullie het leuk vinden: even googlen. Je gaat met een klein peddelbootje de grotten in voor ongeveer een uurtje, het is pikdonker en er mag niet gepraat worden omdat er veel dieren in de grot nachtdieren zijn. Serieus nog nooit zoveel vleermuizen bij elkaar gezien. We hadden wel een audio-tour erbij en daarin gaven ze uitleg over de grotten. Echt super vet, zij vergeleken het kijken naar de steenformaties als het kijken naar wolken, met een beetje fantasie kun je er zoveel in zien. Echt ongelofelijk en zo mooi en dan te denken dat alles door de natuur gemaakt is, gewoon echt geweldig.

Na Puerto Princesa zijn we aangekomen in el Nido. Bijna was de titel van deze blog ‘wat een pech, backpack weg’ geworden.. Laten we zeggen dat de weg hierheen niet zonder slag of stoot ging, maar we hebben onze backpacks dus no worries! El Nido is het paradijs, trouwens heel de Filippijnen is het paradijs. Stel je echt een belachelijk mooie postcard voor: zo eentje waarvan je altijd dacht ‘dat kan gewoon niet echt zijn, het water kan niet zo blauw zijn’ Geloof ons: het kan dus echt gewoon wel! Ik zit nu te schrijven op een plekje aan de zee, met prachtige rots bergen op de achtergrond en ik zie het aan Guus, ik merk het aan mezelf en altijd als we elkaar aankijken: wauw, waar zijn wij beland, hier is het ongelofelijk. De sfeer hier is goed, het eten is lekker en het uitzicht is fantastisch. Genoeg jaloers gemaakt met dit, nu nog heel even met onze activiteiten van morgen! We gaan morgen eiland hoppen, dus naar verschillende (onbewoonde) eilandjes om te zwemmen en snorkelen. ’s Avonds gaan we zelfs overnachten op een van deze onbewoond eilandjes en ook daar eten! De volgende dag gaan we naar andere eilandjes en dan gaan we terug naar El Nido waar we nog een paar dagen zijn voordat we naar Coron gaan, een ander eiland. Om als afsluiter even een begrijpelijk beeld uit te sluiten. Op reis hebben we denk ik 3 dagen uitgeslapen, ofja, geprobeerd maar niet gelukt. We beginnen vaak zo vroeg met de dingen die we willen doen of met reizen dat ons ritme is dat we om 6.30 uur wakker worden, vaak zit er dan maximaal ’n uurtje in totdat we ook echt opstaan! Niet om te klagen hoor, ik sta opeens graag zo vroeg op haha!

Veel liefs,

Guus en Anouk

1. Dianne Wijnhoven:
    12 maart 2017
    Nou toch fijn de anouk wil schriele. Echt vet zoël auk leuk zien maar ietsje mier laeze is erg leuk. Same met hans net auk nog ein kier alle foto's gekeken. Tof tof tof! Geej straolt gewoon! !!! Groetjes van os!!!!!
  2. Paul & Susan:
    13 maart 2017
    Ha Guus & Anouk,
    Van Maartje de link gekreege van ogge verhaole van ogge toffe avonturen.
    Super leuk!
    Auk weej laeze mei :-)
    Vuul plezeer en geneet dervan
    Groetjes Paul & Susan & alle blaage
  3. Sanne:
    15 maart 2017
    In ein woord JALOERS !!!
    Echt super vet det duiken, liek mich auk echt eng maar toch super vet!
    Huul veul plezeer nog sieskes!
    Groetjes en kusjes Sannie
  4. Guus en Anouk:
    17 maart 2017
    @ Hans en Dianne- Super leuk det ge d'r zu mei bezig ziet. We hebben 't ouk super noa ozze zin dus stroale geit vanzelf!:)

@ Paul en Susan- Leuk det ge os got volgdn! Groetjes aan idderein!

@ Sannie- Kusjes truuk van Guus. En van mich natuurlijk ouk! Duiken is ouk echt wat vurvdich! Heb Stoffel in n iets groetere variant gezeen haha