Me Tarzan, you Jane

5 april 2017 - Iboih, Indonesië

Goedenmorgen!

Voordat we met het verhaal beginnen willen we even zeggen dat we het echt super leuk vinden dat zoveel mensen onze blog volgen!  En ook iedereen bedankt voor de leuke reacties telkens!

We zijn nu sinds een paar daagjes in Indonesië en qua eten zijn we oprecht in de hemel terecht gekomen. Zeker na de saaie keuken Flippijnen, waar ik op het laatst onophoudelijk buikpijn had door een gebrek aan groente en fruit is dit echt dubbel het paradijs haha! Guus en ik beginnen nu ook wel echt het eten van thuis te missen. Guus natuurlijk brood, pasta en pizza, ik vooral kaas en bij de gedachte van een tosti loopt bij ons beiden het water in de mond!

We zijn op het eiland Sumatra, een bewuste keuze, omdat we ergens heen wilden waar het nog niet zo toeristisch was. En dat is zeker uitgekomen, zelfs op de meest toeristsiche plekken, zoals Bukit Lawang valt het heel erg mee hoe toeristisch het is (al hebben wij als ik de verhalen van de locals moet geloven heel erg veel geluk met onze timing haha). Vanuit Medan, de hoofdstad van Sumatra, zijn we doorgereisd naar Bukit Lawang. In Bukit Lawang kun je onder begeleiding van een gids door de jungle lopen in de hoop (semi-wilde) orang oetans te spotten. Ze worden semi-wild genoemd omdat een deel van de orang oetans opgevangen en bijgevoerd zijn toen ze kwetsbaar waren: zoals zwangere orang oetans, zieke orang oetans en orang oetans met jonge. Nu wordt dit niet meer gedaan in Bukit Lawang en het is zelfs verboden om de orang  oetans te voeren. In Bukit Lawang hebben we een eendaagse jungle trekking gedaan. We hebben drie verschillende soorten apen gezien waaronder dus drie orang oetans!!! Echt prachtige beesten zijn dat! De trekking was heel leuk, maar ook hier hadden we niet de weg met de minste weerstand… Op sommige stukken moesten we met lianen naar onder klimmen haha ‘Me Tarzan, you Jane’…

Na Bukit Lawang zijn we doorgereisd  naar Pulau Weh. Dat is een eiland in het noorden van Sumatra. Pulau Weh ligt is het gebied Aceh. Aceh is het strengste moslimgebied hier in Indonesië, dus zwemmen in bikini is op bepaalde stranden bijvoorbeeld niet toegestaan. Een dag hebben we hier een scooter gehuurd en zijn we naar een geweldig strandje gereden. Hier mochten we gewoon zwemmen en we hebben allebei nog nooit zo’n warm zeewater meegemaakt. Het was niet eens verkoeling meer te noemen haha. Met de scooter zijn we ook naar het 0 kilometerpunt gereden. Dat is het punt waar Indonesië officieel begint. Verder hebben we gewoon een beetje rondgereden. De mensen hier zijn echt super aardig en behulpzaam en omdat er weinig Westerse toeristen komen zijn ze altijd in voor een oprecht praatje. Op Pulau Weh zijn we ook een dag gaan duiken en dat waren echt de vetste duiken tot nu toe. We hebben echt SUPER grote vissen gezien, zo groot dat onze instructrice die hier al 9 jaar woont helemaal onder de indruk was. En we hebben weer een schildpad gezien! Die zjin echt zoooo cool! Ze zwemmen gewoon echt zo langzaam als in ‘Finding Nemo’!!!

We gaan nu weer inpakken en dan gaan we naar Banda Aceh toe. Banda Aceh is in 2004 ernstig getroffen door een tsunami, dus we gaan hier naar het tsunami museum en naar het gedenkmonument. Er is ons verteld dat beiden heel heftig zijn. Daarna gaan we doorreizen naar de Banyak eilanden. Dit is een grote eilandengroep waar maar twee eilanden echt bewoond zijn. Ook dit schijnt nog niet echt ontdekt te zijn in de wereld dus nog heel puur. We hebben een eilandje gevonden waar we willen slapen, maar we weten nog niet helemaal of dit doorgaat.. Als dit doorgaat gaan we weer even helemaal van de wereld verdwijnen want er is daar geen elektriciteit, geen stomend water en natuurlijk geen wifi en geen bereik. Wanneer de volgende blog online komt is dus zowel voor jullie, als voor onszelf, een grote verassing haha!!

Veel liefs en geniet van het zonnige weer allemaal!

Guus en Anouk

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Dianne Wijnhoven:
    5 april 2017
    Goedemorgen Tanzan en Jane leuk die Disney elementen in jullie verhaal. Ook Nemo komt voorbij. Mooi hoor Hoe jullie steeds weer die stukjes puur natuur opzoeken en zoveel contact maken met de locals. Maar dat wasvoorschrift wat jullie graag wilden. En wat een super goede actief om dat duikbrevet zo vroeg in jullie reis te halen. Wat een mooie ervaringen kunnen jullie daarmee overal opdoen. En ja kaas dat zou ik ook wel missen.
    Guus en Anouk Dank je wel weer voor een stukje mee mogen genieten!
    Groetjes van ons allemaal.
  2. Carol van ewijk:
    5 april 2017
    Ha Guus en Anouk....aok ik heb al og verhaole vol bewondering gelaeze en vind ut beej ut laeze al allemaol spannend....haha!!! Maar wat ein geweldige reis ziet geej aan ut make...prachtige fotoos...onvergaetelikke herinneringe....!! Hiel vuuël plezeer nog same en tot gauw....groetjes!
  3. Papa Benito:
    Hey Tarzan en Jane,
    Ja ik zie het al helemaal voor me, Guus in zijn tarzan outfit en Anouk in haar jane outfit, samen met de orang oetang outfit slingerend van boom naar boom. Alle slangen en andere boze boomwoonachtigen bewoners ontwijkend. Van boom naar boom van de ene mooie plek naar de andere mooie plek slingerend en Guus met zijn beste Tarzan kreet en Anouk mee op avontuur, natuurlijk al giechelend en vol goede moed achter deze geweldenaar aan slingerend. En zo komen ze dan na uren tussen de lianen te hebben verbracht op hun mooie slaapplaats waar Guus met een lekkere cocktail genietend in de hangmat ligt(waarvan foto's als bewijs zijn) en Anouk blaren aan haar vingers heeft van de geweldige blogs , die wij met ons allen boeiend lezen.Ja lieve Anouk en Guus als jullie dadelijk een paar dagen offline zijn en Rob en ik de moeders weer moeten geruststellen dat er niets aan de hand is zullen dan ook met grote smart en dubbele gevoelens wachten op weer een succesverhaal van jullie overweldigende belevenissen.Jullie missen de pizza en het kaasplankje ,maar wij missen jullie ontzettend en de blogs en verhalen houden ons op de been. En het Hollandse eten gaan we dik en dubbel inhalen.
    heel veel groetjes en xxxx Benito van der Heijden
  4. Jacqueline Ploum:
    Ha papa Benito,

Hes dich dao auk zo'n last van? Ik bin de ganse daag bezig um 'mooders' op te beure as Anouk en Guus alweer 3 daag off-line zien :-).

En vind ze auk neet det Tarzan en Jane ut wal hiel zwaor hebben. Ze zeen der opende foto's auk zoe afgepeigerd oet hè.

Maar alle gekheid op einen liaan. De verslagen waovan ut plezeer aafdruup halde os op de bein (ik zou bijna zelf willen gaon), we zien de ierste 2 maond good doorgekomen en zulle de kommende 3,5 maond auk nog wal redden as Anouk op dees manier euver eur belevenissen blief schrieve. Missen doon we eur zeker, nog efkes doorzetten. Ut is al snel 21 juli 2017 .

De andere papa
  5. Jacqueline Ploum:
    5 april 2017
    Haha.....die papa's maar wat van de mooders zegge......maar óndertósse!!
  6. Guus en Anouk:
    6 april 2017
    @ Dianne. Super leuke reactie weer! Ja zeker, grote disneyfan haha. We zijn in Manilla zelfs naar Beauty and the beast in de bioscoop geweest! Heel veel lieve groetjes terug van ons.

@ Carol. We kinne os huulemoal vurstelle wiesse dien reactie zous zegge, super leuk!! En ouk echt leuk detse de blogs luus en de foto's kieks!

@ de papa's en de mama's. Hahaha we motte echt lache um ogge reacties. Geniet nog maar ef van de rust zulle we zegge, hyper en hyper zien truuk vurdet ge t wet. En wee misse och ouk huur!:) dieke kus en knuffel van os!
  7. Guus en Anouk:

8. Jacqueline Ploum:
    6 april 2017
    Kump straks d'n daag det we roópe "waor is d'n jungle??" Kinne hyper en hyper weer effe oétraze!!
  9. In:
    6 april 2017
    Wat ein geweldige verhaole idders kièr. En wat tóf det ge zoevuuël bizóndere plekskes wet te vinde. Veural dit verhaol euver de ape in de jungle....det liek mich ech geweldig!!! Geniet d'r maar good van en groetjes van ós allemaol!
  10. Guus en Anouk:
    7 april 2017
    @ mama Jacqueline. Haha ouk zonder wat te zegge lukt det huur!

@ tante Ingrid. Huul erg bedankt, leuk detse meiluus :)!! We zoude zegge: pak 't vliegtuig haha! Huuul vuul groetjes truuk van os!
  11. Jacqueline Ploum:
    9 april 2017
    Lieve Guus en Anouk
    Wat fijn dat ik de verhalen van jullie reis mag lezen! Ik wil zeggen dat ik jullie mis maar het lezen van jullie verslagen en de kaarten houd me op de been!
    Ik wens jullie verder nog een hele fijne tijd!
    Heel veel liefs van oma Lei xxxx
    De groetjes van Laura Holleman (heeft me deze dagen de kousen aangedaan!)
  12. Guus en Anouk:
    14 april 2017
    @ Oma Berg,

Super leuk en lief dat u een berichtje stuurt!!
    Wij missen u ook, als we terug zijn hebben we in ieder geval heel veel om bij te praten. Guus zegt dat u dan eens een keer niet het meeste te vertellen heeft haha.
    Heel erg bedankt, wij houden u op de hoogte!
    Als u haar ziet kunt u haar de groetjes terug doen!
    Heel veel liefs van ons!