Kiek ze Kieke

16 februari 2017 - Nyaung-U, Myanmar

Mingalabar!

Weer een verhaaltje uit het zonnige Myanmar, we hebben gehoord dat jullie in Nederland ook een fijne voorjaarsdag gehad hebben, gelukkig!! In dagen is het maar een tijdje terug sinds het vorige verhaal, in gebeurtenissen lijkt het voor ons maanden. We zijn er ook nu al achter (wat we buiten onze lieve vrienden en familie) het meeste missen.. Kaas! Voor degene die mij een beetje kennen geen verassing dat het iets met eten te maken heeft natuurlijk!
Over eten gesproken, het eten is hier waanzinnig lekker, alles is super vers en ook met glutenvrij eten is het heel erg gemakkelijk.

We zijn van Yangon met de nachtbus gegaan naar Kalaw. Deze nachtbus is het beste te vergelijken met de business class in het vliegtuig, super chill dus. Beetje jammer dat we zo vroeg gepiekt hebben, want onze nachtbus van het Inle Lake naar Bagan was helaas iet wat minder luxe. Vanuit Kalaw hebben we een trekking gedaan naar het Inle Lake. We zouden een dag lopen en een dag met moutainbikes fietsen. Dat liep helaas wat anders als gepland. De hike was echt waanzinnig. We hebben 20 km gelopen, berg op, berg af in een redelijk hoog tempo. Dit was (voor mijn rug) heel zwaar, maar heel vet! En ik had natuurlijk mijn lieve  personal coach bij me die, als ik zei dat ik nu toch echt doodging, me verzekerde dat ik het kon. En dat kon ik! we zaten in de groep met twee hele leuke jongens uit Singapore en een lokale gids. Omdat wij jong waren allemaal hadden ze dus ook zelf even besloten dat wij de moeilijke hike en bike wel even konden doen. Uhhh, die werd dus maar enkele keren per maand gedaan omdat hij zo zwaar was. Nog trotser op ons twee dus!! We hebben gehiked langs lokale schooltjes, langs plekken waar zelden touristen komen, langs rijstvelden, langs velden waar ze gember uit de grond halen en waar de waterbuffalo's hert zware werk doen. Geen woorden en helaas ook geen foto's kunnen beschrijven hoe indrukwekkend dat dit was! 's Middags hebben we lunch gehad bij een lokaal dorpje, super lekker gegeten. Toen we rond 5 uur aankwamen in het dorpje waar we zouden slapen begon het tweede deel van een geweldig avontuur. Ik ging douchen, vroeg aan de gastvrije mevrouw waar we zouden slapen waar de douche was en ze wees een richting op. Ik loop die richting op en het enige wat op een 'douche' lijkt is de waterput van het dorp, waar onze gids zich staat te wassen. O oke en toen? Na een waarschuwing van de gids dat het water koud is ga ik me daar maar wassen, terwijl ik natuurlijk van dat dorp de bezienswaardigheid van de dag ben haha. Hele aparte, maar super vette ervaring. Nog grappiger dat de koe daarna ook gewoon uit die put aan het drinken was! Guus en ik kunnen er allebei wel mee lachen en zijn blij dat we deze ervaring hebben meegemaakt. 's Avonds van een heerlijk home-cooked meal genoten en toen om half 8 in slaap gevallen.  Guus werd de dag van de fietstocht al erg ziek wakker, mijn rug was er ook niet al te best aan toe. Toch zijn we gaan proberen te fietsen. Ook hierbij hadden we de moeilijke variant. 72 km mountainbiken, waar de eerste 2 uur geen auto bij ons kon komen en waar we de fiets op de schouders moesten dragen. Uhm, hoe gaan we dit op dit moment doen... niet dus. Helaas zijn we na een aantal kilometer voordat we bij die twee uur aankwamen zonder auto gestopt. Bij nader inzien de beste en ook de enige optie, Guus was zo waanzinnig ziek en ik had het nooit voor elkaar gekregen om die fiets op te tillen en door de bergen ermee te rennen. We hebben achterin de auto gelegen en zijn naar ons hostel gegaan na een dag heel ziek zijn. Nu gaat het met Guus alweer helemaal goed, dus geen zorgen!

Bij het Inle Lake zat ons hostel in Nyaung Shwe, een dorpje dichtbij  het meer. Het Inle Lake is zo ontzettend bijzonder. Het is echt met niets te vergelijken waar een van ons ooit is geweest. Hele dorpen zijn enkel en alleen met de boot te bereiken en zelfs in het dorp zelf is het dan nog nodig om de boot te pakken om bij velen huizen te komen. De vissers op het meer hebben zo'n balans over hun boot echt wow!We hebben hier een dag overeenheen gevaren en zijn toen ook naar tempels, markten en kloosters bij en op het meer gewees, heel vet. De volgende dag zijn we gaan fietsen rondom het meer. En we zijn ook bij een wijnproeverij op een berg geweest. Dat was ook heel erg leuk en het uitzicht was echt fantastisch. In Nyaung Shwe kreeg ik opeens een kind in mijn handen geduwd en moest ik met dat kindje poseren, onder het motto: die hebben we nog niet gehad haha. Nu zijn we in Nyaung U, een dorpje bij Bagan. Morgen gaan we 'e-bikes', scootertjes huren en hier rondrijden. Vandaag hebben  we hier een beetje rondgelopen en bijgekomen van de nachtbus. Wij hebben er weer zin in. Als er eerder geen blog komt, wensen wij iedereen heel veel plezier met vasteloavund. Wij hebben hier stiekem de sfeer er ook inzitten: zingen de hele tijd liedjes.

Heel veel liefs,

Guus en Anouk

1. Dianne Wijnhoven:
    16 februari 2017
    Wat een super enthousiast verhaal. Ik hoor het je bijna vertellen Anouk!
    Echt leuk om zo een stukje van de reis te mogen volgen. THX!
  2. Sanne:
    17 februari 2017
    Wauw super vette verhaole!
    Geniet der same van!!
    xxxx Sanne
  3. Jacqueline Ploum:
    18 februari 2017
    Heerlik um te leze! Ik verheug mich der steeds op!
    Ut is inderdaad of Anouk heej de keuke binne stormt en zien verhaol verteld!
  4. Dianne Wijnhoven:
    23 februari 2017
    Moeije nieje foto's! Die kinder achter die weefgetouwen, prachtig auk qua kleur. En geej saame in den boet, erg leuk, anouk dich pas gewoen zoemaar in die umgaeving!