Van roomservice naar zelfgemaakte pasta pesto

2 mei 2017 - Newcastle, Australië

Goodbye Asia, Hello Australia,

We hebben ongeveer een week geleden afscheid moeten nemen van het ongelofelijk mooie, indrukwekkende ongeorganiseerde Azië. Stiekem toch wel met veel pijn en moeite. Maar uit volle overtuiging kan ik zeggen: we zijn goed terecht gekomen. Hoewel het wel verschrikkelijk aanpassen is: van drie keer per dag uiteten, waarbij we onze laatste dagen in een vijf-sterren hotel hebben geslapen en lekker roomservice hebben besteld, moeten we nu zelf onze maaltijden koken en betaalden we voor onze slaapzaal met zes bedden in hartje Sydney bijna net zoveel als het vijf-sterren hotel in Medan. En we kunnen jullie eerlijk zeggen: dat is best pijnlijk!!  Voordat ik verder op onze avonturen in Australië in ga, eerst nog even onze laatste dagen in Azië.

Zelf moest ik eerlijk gezegd ook even lezen waar de laatste blog is geëindigd haha. Voor degene die het zich afvragen: de cadeautjes waren leuk, onder andere enkelbandjes, een sleutelhanger maar vooral veel snoep en lekker drinken zaten bij de buit haha. Verder zijn we bij Lake Toba gaan scooteren twee dagen. Lake Toba is echt super groot, we hebben twee dagen rondgereden en zijn nog steeds niet helemaal rond geweest!! Verder hebben we bij Lake Toba ook een kookcurus gevolgd. Dit was leuk, alleen ietwat te duur voor wat we hebben gekregen, we hadden gehoopt op wat uitleg over de ingrediënten maar dat was helaas niet. De gerechten die we gemaakt hebben waren wel heel erg lekker: Kip rendang, een viscurry en eieren in sambal. Het afscheid bij Lake Toba was moeilijk: ik heb er namelijk een hele grote kleine vriend bijgekregen. We zijn 7 nachten bij Lake Toba geweest en de eerste avond heb ik gelijk een super lieve, hele drukke, irritante puppy leren kennen haha. Ik heb hem Froemel genoemd en na ongeveer drie dagen hadden we al zoveel samen gespeeld dat hij aan kwam vliegen zodra hij mijn stem hoorde, hij was de hond van de buren en vloog dan door de heg haha.

Na Lake Toba zijn we naar Medan gegaan. In Medan hebben we de eerste dagen een beetje gewinkeld, met name om wat toiletspullen aan te vullen en daarna zijn we van hotel gewisseld. We wilden graag een keer in een vijf sterren hotel slapen dus dit leek ons een mooie afsluiting. Hoewel het een heel vreemd gezicht moet zijn geweest: wij met onze backpacks daar, hebben we het echt heel fijn gehad. Toch blijft het heel dubbel: we zaten op de hoogste verdieping (de 29se!) en hadden dus uitzicht over de hele stad. Praktisch naast ons hotel lag een sloppenwijk, het verschil in rijkdom en de ongelijkheid werd daarmee weer meer dan duidelijk gemaakt.

Van Medan zijn we naar Sydney gevolgen. De eerste dag hebben we eigenlijk vooral dingen geregeld en het een beetje rustig aangedaan. De dag erop zijn we volop de toerist gaan uithangen. Sydney is echt een super leuke stad en het is zelfs de eerste stad waar Guus zichzelf zou zien wonen (geen zorgen mama’s, we komen terug, beloofd haha). Ik trouwens ook, maar dat heb ik al vaker gehad bij een stad.  Wat wij zo leuk vonden aan Sydney is dat het echt super relax is, de mensen lijken geen haast te hebben en zijn super vriendelijk. In de stad is het heel makkelijk om de natuur op te zoeken. Wij hebben in Sydney zelf alles te voet gedaan, als echte toeristen natuurlijk naar het Operahuis, de Harbourbridge, een aantal musea en nog veel meer. Die avond zijn we ‘even’ wat gaan drinken. Dat was de insteek in ieder geval…. We zaten in een bar en raakten aan de praat met een aantal Australische mannen. Een van deze mannen vond dat we maar een slechte fles wijn hadden besteld (wij vonden ‘m lekker haha) en vond dat we echte wijn moesten proberen… Dus hij kocht een fles wijn voor ons haha, toen hadden we er opeens twee. We hebben de hele avond nog met deze man gepraat, die nogal apart, maar heel erg aardig was. Toen de bar ging sluiten zijn Guus en ik nog uitgeweest en zo is het een onvergetelijke avond geworden haha. De volgende dag ging het iets moeizamer en hebben we maar wat gewinkeld. De dag erna zijn we naar het bekende surfstrand Bondi Beach geweest en vanaf Bondi Beach hebben we een super mooie wandeling naar een ander strand gemaakt. De laatste dag zijn we nog een paar dingen gaan bezichtigen en zijn we nog wat gaan winkelen haha. Die avond hebben we de bus na Newcatle gepakt.

En dat is vanwaar deze blog nu geschreven wordt: Newcastle. Gisteravond zijn we hier aangekomen en vandaag hebben we een wandeling gemaakt in het thema van de gevangenen in Newcastle. Vroeger werd Newcastle namelijk gebruikt als een strafstad waar de gevangenen uit Sydney moesten werken. De stad heeft nu een wandeling gemaakt waarin deze geschiedenis wordt uitgelegd. Morgen gaan we nog een themawandeling doen, namelijk over Newcastle in de oorlog. Daarnaast gaan we ook even na het strand en morgenavond reizen we verder naar Port Macquarie.
Nu gaan we nog wat foto’s  uitzoeken en deze komen als internet het toelaat zo op de blog!

Heel veel liefs,

Guus en Anouk

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jacqueline Ploum:
    2 mei 2017
    Pas hè!!! Dit kinne we net handele! Ik wil bes unne kier naor Sydney....maar gewooën um op vakantie te gaon!!
  2. Guus en Anouk:
    2 mei 2017
    @ Jacqueline/mama. 't Kump allemoal goad haha!
  3. Jacqueline Ploum:
    Gelókkig!
  4. In:
    3 mei 2017
    Det is inderdaad eine groeëte euvergank! Kint ge weer lanksaam winne aan de westerse waereld, ha ha. En dan gewoeën truukkomme hè, want Sydney vinde weej ech vuuls te wide away. Geniet d'r van same!
  5. Guus en Anouk:
    4 mei 2017
    @ In
    Jhoa det geit lukke. Guus kin ouk weer broed ete, same weer kiës ete, pasta en al t andere haha!! Bin maar neat bang, de 20ste stappe wee netjes in t vliegtuig en de 21ste zien we weer op Nederlandse bodem haha.
  6. Dianne Wijnhoven:
    7 mei 2017
    Ha guus en anouk ein bietje ein late reactie van mich maar ja vakantie.... En dus vuuël on den tuin gewerkt, geschilderd en verjeurdaag Sophie gevierd. Super tof det geej daor dan aan dinkt en ein berichtje steurt.
    En wal weer tof um och verhaol te laeze. Wat ein verschillen qua umgaeving en wat vuuël contacten en ervaringen. Det neeme ze och noëts mier aaf! Moëi huur!

Leeve groetjes van os allemaol!
  7. Guus en Anouk:
    13 mei 2017
    @ Dianne

Ouk 'n late reactie van ozze kant. Groetjes truuk aan idderein. We hope det de verjuurdaag gezellig is geweest! Det klop zeker! Tot snel!
  8. Marij Jacobs:
    28 mei 2017
    We hebbe net weer ef foto's gekeke. Prachtig, die reis van óg!
    Geniet nog van de letst waeke in Australië en gójje reis naor Nieuw Zeeland.

Groetjes van ós allemaol
  9. Guus en Anouk:
    1 juni 2017
    @ Marij. Leuk det ge os met z'n alle zu volgt!! Jhoa, det is 't zeker :)!! Huul erg bedankt en huul vul groetjes truuk van os!!