Zeemonsters en 15000 ft.

21 juni 2017 - Wellington, Nieuw-Zeeland

Hallo allemaal,

Hoewel we aan de andere kant van de wereld zijn, zijn we niet van de aarde afgevallen… mocht iemand het zich afvragen omdat de laatste blog schandalig lang geleden is. Volgens mij valt het qua datum wel mee, maar qua gebeurtenissen lijkt het eeuwig haha. Het gaat dan ook een blog worden met een kleine samenvatting, maar vooral van (letterlijke en figuurlijke) hoogtepunten (zie titel 15000 ft. whaaa).

Om nog even terug te komen op Australie haha (er staan ook nieuwe foto's op!). Onze laatste stop was Cairns en wij vonden Cairns echt top. We zijn gaan duiken in the Great Barrier reef!!! Hoewel de dag wat minder begon (stel je een boot voor met 40 mensen waarvan 30 mensen overgeven omdat de golven niet normaal hoog zijn) hebben we drie fantastische duiken gehad. We hebben heel veel mooi koraal gezien, schildpadden, super grote mooie vissen en…. HAAIEN!! Dat is deel 1 van ons zeemonster verhaal haha! In Azie namen de divemasters altijd even de tekens van vissen met je door, welke mooi zijn en welke gevaarlijk. Het teken van haaien kennen we dus goed, maar voor Cairns hadden we nog nooit een haai gezien. Deze divemaster deed onderwater opeens het teken. O oeps, waar dan?! Het was een kleine reef haai, deze zijn ongevaarlijk (volgens mij) maar heel vet om te zien!!

In Cairns zijn we ook nog twee dagen naar het Daintree regenwoud geweest. Dit is het oudste regenwoud op de wereld aldus de Aussies, volgens de gids wordt dat over elk regenwoud in elk land gezegd haha. Het regenwoud was echt super mooi en het hoogtepunt was een tocht over de Daintree rivier. Je kunt hier zoutwaterkrokodillen zien in het wild en wij hebben er maar liefst zeven gezien!! Krokodillen zijn zelfs gevaarlijker als haaien en wat de gids over ze vertelde was echt fascinerend. Blijkbaar hoeven krokodillen maar 1 keer per jaar wat te eten en ze vallen alleen aan als ze voor 99% zeker weten dat ze hun prooi kunnen vangen. Ze stalken hun prooi en nemen ze dan mee naar de bodem van de rivier, waar ze de prooi verdrinken, vervolgens worden ze aan de oever tot hapklare stukken gemaakt. Maar 1% van de krokodillen babies overleeft (wij hebben er een gezien van een jaar oud!!!), drie keer raden door wie ze opgegeten worden: juist ja, papa, mama en alle andere krokodillen. Ik kan nog wel even doorgaan met krokodillen feitjes, maar het belangrijkste ze zijn gewoon eng en gevaarlijk, klaar haha. De andere dag dat we in het regenwoud geweest zijn zijn we met een gondola naar boven gegaan, tussendoor wat wandelingen gedaan en toen terug met een hele oude trein, ook super mooi.

Dan een hele korte samenvatting over de eerste paar dagen in Nieuw-Zeeland, wat trouwens ook geweldig was hoor . Auckland is super leuk, winterjassen zijn moeilijk te vinden, niet alles wilt je hier doden zoals in Australie, we hebben een spelletje ‘raad de film’ bij onze foto’s haha waar jullie verder nog plekken zien waar we zijn geweest, Apple-crumble cider is heel lekker, er is veel natuur en er zijn veel schapen.

Nu weer wat uitgebreider: we hebben geziplined door grotten waar glowwormen zijn. Eigenlijk blijkt dit de poep van deze beestjes te zijn haha. Guus en ik waren de enige die deze tour gingen doen en we hadden de luxe van drie gidsen haha. Eentje was het nog aan het leren en hij moest een gids (ik noem hem even gids 1 voor het gemak haha) naar de overkant brengen. Vooraf werd tegen ons gezegd dat we precies moesten doen wat gids 1 deed. Gids 1 vloog echt naar de andere kant en hij sprong tegen rotsen aan zowel links als rechts (stel je een soort snelle Tarzan voor). Guus en ik keken met dikke paniek naar de gidsen: hoe dan haha? Wat bleek nou, het was een foutje haha en bij ons ging het gelukkg vier keer langzamer, al moesten wij ook zo tegen die rotsen aanspringen wat natuurijk super vet was!!

Diezelfde dag hebben we nog iets anders heel leuks gedaan maar ik zou zeggen: zie de foto’s en raad de film, anders verklappen we het al.

Ik ga er nu weer even een samenvatting van maken. Daarna zijn we in Rotarua geweest. In Rotarua is heel veel geothermal (we weten niet zeker of dit Nederlands is) activiteit. Midden in de stad is een park waar het water kookt, rookt en stinkt! Na Rotorua zijn we naar Lake Aniwhenua gegaan. Met onze buspas gaan we naar zowel de toeristische, als de wat aparte plekken. Bij Lake Aniwhenua hebben we veel over de Maori cultuur geleerd, stokspellen gespeeld en zelfs de Haka geleerd!!! ‘s Avonds hebben we een hangi gegeten. Dat is een traditionele maaltijd die onder de grond gestoomd wordt, heel lekker!!

Dan komen we nu aan bij ons hoogtepunt, letterlijk en figuurlijk haha: WE HEBBEN GESKYDIVED! Gek genoeg waren we allebei niet zenuwachtig (de rest van onze groep wel) en het was zo vet! Na onze skydive was voor ons beiden de reactie: ik wil opnieuw!! We zijn van 15000ft gesprongen en dan heb je iets langer als 60 seconde vrije val. Daarna gaat de parachute open en hang je nog ongeveer 5 minuten te chillen in de lucht. Het uitzicht was echt waanzinnig! We sprongen boven Lake Taupo, dat is een meer wat groter is dan Singapore! Na de skydive zijn we op een boerderij terecht gekomen en hoewel het super mooi is: Guus en ik zijn echt geen boerderij mensen, voor als iemand daar nog over twijfelde haha.

Nu naar een ander hoogtepunt: de Tongariro Alpine crossing. Deze trekking staat bekend als een van de mooiste eendaagse trekkingen in de wereld. Omdat we in de winter hier zijn moesten we voor de veiligheid met een gids en daar waren we ook wel heel erg blij om haha. We hebben echt met een ijsbijl sommige stukken moeten lopen. Je loopt eerst een vulkaan op en dan kom je op een bizar vlak stuk. Dan klim je verder naar een andere vulkaan. Het is echt heel anders als alles wat we ooit hebben gezien, met super mooie meren, veel sneeuw en een alienachtig landschap! We hebben de trekking blijkbaar heel snel gelopen: in iets minder dan 6 uur en dat was met de omstandigheden (veel wind, ijs etc.) een hele mooie prestatie volgens onze gids. De rugpijn en vooral spierpijn liegen er in ieder geval niet om, Guus heeft natuurlijk weer nergens last van haha.

Nu zijn we in Wellington, stiekem is het toch wel even fijn om weer lekker in een stad te zijn!! Morgen gaan we naar het Zuidereiland. We hebben in Nieuw-Zeeland de slechtste wifi en bereik van onze hele reis dus het kan nog wel even duren voordat de volgende blog komt. Iedereen: geniet van het warme weer in Nederland en voor degene die al op vakantie gaan: heel veel plezier!!
  Veel liefs en tot snel,

Guus en Anouk

1. Dianne Wijnhoven:
    21 juni 2017
    Neet te geluive waat ein ervaringen. Geej kompt och ganse laeve neet mier oet verteld. En waat tof die verschillende weersomstandigheden van blauwe stranden met zon tot sniej en ies. En dan het dorpje van Lord of the Rings..... of in iddergeval van die kleine menkes oet de film. Ik bin altied erg slecht in titels / naame. Ik zal het strakkies auk aan Koen en Sophie laote zeen.
    Nou reizigers. Dank je wel weer veur het toffe verhaol vol met krokodillen haaien skydivesprongen en nog vuuel mier.
    Kei leuk um te laeze.

Lieve groetjes Dianne
  2. Guus en Anouk:
    @ Dianne

Wat 'n super leuke reactie weer, hebbe allebei 'n lach op os gezich!
    Det klop huulemoal haha, van Lord of the Rings en the Hobbit. Huul vuul lieve groetjes truuk en aan och allemoal! Tot snel!
  3. Dianne Wijnhoven:
    21 juni 2017
    The Hobbit zegt Sophie . Oh sh....t daar wil ik ook naar toe! Te geeeeeekkkkkkk!
  4. Jacqueline Ploum:
    21 juni 2017
    Haha....dan geit Maartje mei want die wil wal skydive!
  5. Papa Benito:
    hey skydivinde, tarzan en vooral levensgenietende Ausies en inmiddels Kiwies,

Hier dan een woordje vanuit ons zeer zonnige Venlo 30 graden in de schaduw!!!
    Ongelofelijk wat jullie allemaal meemaken aan de andere kant van de oceaan,
    maar goed dat jullie de mammaas niet van te voren zeggen wat jullie gaan doen.
    De pappaas kunnen er wel tegen of niet Rob?
    Ziplijnen in grotten en uit een vliegtuig springen en ook nog fotoos van krokodillen in het wild die zo bij je in de boot kunnen springen,
    is niet bevordelijk voor de nachtrust van sofia en jaquline.Hier in Nederland is de overlevingskans van kinderen groter dan bij de babykrokodillen. Al zouden jullie met jullie inmiddels afgetrainde lichamen lekker zijn in een stoofpotje hahahahaha.
    Laat mam dit maar niet lezen. Geniet er nog maar heeeeeel erg van het is jullie van harte gegund. Wij gaan woensdag bij de Ploumies weer een gezellig avondje houden en Rob en ik zullen de moeties nog eens effe flink opnaaien over jullie avonturen.
    vele groetjes en tot straks want nu gaat het snel Pappa Benito
  6. In:
    22 juni 2017
    Ongeluifelik wat geej allemaol meimak! Wae springt d'r noow vreejwillig oet ein vliegtuig? Daor kin ik mich niks beej veurstelle. Maar wal kei tof allemaol! Haopelik vindt ge ut dalik neet saai heej thoes. Wies euver unne maond, weej kieke d'r al naor oet um og weer te zeen!
  7. Jacqueline Ploum:
    22 juni 2017
    Hahaha, papa Benito, we maken der ein mooei feestje van woensdaag, dan slaope de moeties gaar neet mier. Ik kin de foto's van ut springe good zeen, maar of ik ut zelf zou doon weit ik nog neet.

@Anouk en Guus: moei verhaol weer, prachtige foto's. De opnames van zoewel Lord of the Rings as The Hobbit zien dao opgenaome natuurlik. Prachtig um te zeen. Ut blief prachtig wat geej allemaol meimak. Geneet der vaerder van, euver ein waek of 4 begint langzaam ut normale laeve weer. As geej dao nog aan kint winne natuurlik.

Zeen os snel.

Groetjes,

Rob
  8. Guus en Anouk:
    24 juni 2017
    @ Alle reacties..
    The Hobbit en the Lord of the Rings is geraden, dat waren de makkelijke :)! Er staat ook nog een moeilijke bij... benieuwd wie die het eerste raadt!

@ de andere papa en Dianne

Maartje muug zeker mei skydiven en Sophie mei noar Hobbiton haha.

@ Papa Benito

Hou de mama's 'n beetje heel haha, ze houden zich nog goed (voor zover wij meekrijgen). Het pas erna of 's nachts vertellen is onze nieuwe tactiek,slim hè! We dachten al dat de papa's dat wel zouden waarderen haha. Maak jijons maar een stoofpotje haha!! En bbq.. en wortelestamp.. en kaasplankje! Veel plezier woensdag en tot snel haha!!

@ In

Haha en dan ouk nog allebei super kalm zien en nog n kier wille:)!! Haha we bedinke thoes ouk wal wat stunts. Det is lief! We zeen os snel! Groetjes aan idderein!

@ de andere papa

Ouk springe, is ech vet haha! Ouk vur dich: hald de moetties n bietje vrolijk alsjeblieft :)!! En super vuul plezeer woensdaag! Huuul erg bedankt, ohnea t normale leve... :(
  9. Jacqueline Ploum:
    24 juni 2017